Wat is Autisme?
Autisme is een neurologische variatie die invloed heeft op hoe iemand prikkels verwerkt, communiceert en sociale interacties ervaart. Mensen met autisme hebben vaak een diepgaand innerlijk leven en sterke interesses. Tegelijkertijd kunnen zij zich overweldigd voelen door veranderingen, onverwachte situaties of te veel prikkels.
Kenmerken:
- Zintuiglijke gevoeligheid: Veel mensen met autisme ervaren geluiden, lichten of aanrakingen intenser.
- Communicatie: Niet iedereen met autisme communiceert op dezelfde manier. Sommigen vermijden oogcontact of hebben moeite met het interpreteren van subtiele lichaamstaal.
- Structuur en voorspelbaarheid: Een vaste structuur en duidelijkheid geven vaak rust en veiligheid.
Autisme is een spectrum, wat betekent dat er grote verschillen kunnen zijn in hoe mensen het ervaren en uiten.
Mijn visie is dat we ons beeld van autisme moeten bijstellen: het is geen defect, maar een andere manier van denken, voelen en zijn. Autistische mensen kunnen ontzettend sterk zijn in analytisch denken, creativiteit en eerlijkheid.
Wat is ADHD?
ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, maar ik noem het liever een andere manier van aandacht en energie managen. Het heeft invloed op concentratie, impulscontrole en hyperactiviteit, maar vooral op energieverdeling.
Kenmerken:
- Denkpatroon als een snelweg: Gedachten razen voorbij, waardoor het lastig kan zijn om stil te staan bij één idee.
- Hyperfocus: Hoewel mensen met ADHD soms moeite hebben met concentratie, kunnen ze in de juiste omstandigheden helemaal opgaan in een taak die ze interessant vinden.
- Impulsiviteit: Dit kan variëren van plotseling iets zeggen tot spontaan beslissingen nemen zonder lang na te denken.
Een belangrijk kenmerk van ADHD is een tekort aan dopamine-regulatie in de hersenen. Dopamine is een neurotransmitter die betrokken is bij beloning, motivatie en het reguleren van stemming. Bij mensen met ADHD is het beloningssysteem vaak minder gevoelig, waardoor ze voortdurend op zoek zijn naar prikkels die voldoening geven. Dit kan leiden tot uitstelgedrag, moeite om taken af te ronden of juist overmatige impulsiviteit.
ADHD gaat niet alleen over drukte of chaos – het heeft ook te maken met creativiteit, passie en het vermogen om verbanden te leggen die anderen misschien niet zien. Voor veel mensen met ADHD is het een uitdaging om balans te vinden tussen rust en actie.
Wat is AuDHD?
AuDHD is de term voor mensen die zowel autisme als ADHD hebben. Hoewel deze combinatie uniek is voor iedereen, zie je vaak dat de kenmerken van beide neurodivergenties elkaar kunnen versterken of juist in de weg zitten.
Kenmerken:
- Verhoogde prikkelgevoeligheid: Door het autisme kan iemand snel overweldigd raken, terwijl de ADHD de behoefte aan afwisseling en beweging versterkt.
- Hyperfocus versus afleiding: De ADHD-kant zorgt voor versnipperde aandacht, terwijl de autistische kant soms verlangt naar diepe focus.
- Burn-out-gevoeligheid: Omdat je constant schakelt tussen prikkels vermijden en aandrang voelen om actief te zijn, kost het veel energie om je staande te houden.
Bij AuDHD speelt dopamine-regulatie eveneens een belangrijke rol. De voortdurende zoektocht naar prikkels om het dopamine-niveau te verhogen (ADHD-kant) kan botsen met de behoefte aan rust en voorspelbaarheid (autisme-kant). Dit kan zich uiten in extreme vermoeidheid, stemmingswisselingen en het gevoel continu “aan” te staan. Het begrijpen van deze dopamine-uitdagingen helpt om betere strategieën te ontwikkelen voor zelfzorg en energiebalans.
AuDHD’ers hebben vaak een scherpe intuïtie, creativiteit en een hoge mate van zelfbewustzijn. Ze kunnen juist floreren in een omgeving waar flexibiliteit, structuur en ruimte om te groeien samenkomen.
Ik dacht dat ik stuk was…
…Maar ik bleek AuDHD te hebben
In 2022 kreeg ik op 49-jarige leeftijd -veel te laat- mijn officiële diagnoses Autisme en ADHD. Hoewel mijn kinderjaren zonder al te veel problemen waren verlopen, ging ik in de pubertijd op de Middelbare School keihard op m’n bek.
En het regelmatig en hard onderuit gaan en weer opstaan bleef niet bij mijn tienertijd. Toen ik in de twintig was, op de HBO zat, stage liep en begon met werken in de grote mensen wereld….sluimerde het op de achtergrond van mijn brein.
Het idee dat er iets mis met mij was. Ik leek meer moeite te hebben dan mijn leeftijdsgenoten met… dingen… alles. Sociale activiteiten, school, werken, functioneren, leven….
Oplossingen bedenken
Ik vond wel oplossingen om mijn leven wat gemakkelijker te maken. Flink drinken zorgde er bijvoorbeeld voor dat ik rustiger in mijn hoofd werd en sociaal doen mij makkelijker af ging.
Vanaf mijn vroege jeugd was ik een fervent lezer geweest. Ik verslond alles. Door te lezen (en later soaps, series en films te kijken), leerde ik hoe mensen met elkaar spraken, zinnen werden gebouwd en hoe je op anderen moest reageren. Wat ‘normaal gedrag’ was zeg maar. Later begreep ik dat we dat in de ‘Autisme-community’ masking noemen.
Moederschap
Tegen de tijd dat ik rond de dertig was en kinderen kreeg, kreeg ik steeds meer moeite om de bordjes omhoog te houden. Als je denkt dat school, stage en werk uitdagend is… ga dan maar eens vier kinderen in zes jaar tijd dragen, baren en in totaal zes jaar borstvoeding geven.
Doorslapen? Daar deden mijn ADHD’ertjes niet aan. En ik dus ook niet. Bij artsen, homeopaten en instanties trok ik aan de bel. Ik bleef zeggen dat er iets mis was met mij, maar dat ik niet wist wat. De professionele hulp die ik nodig had, bleef echter uit Mijn ouders hielpen me gelukkig bijna elke dag en het feit dat ik het gered heb, heb ik voor een groot deel aan hun te danken.
Steeds meer stuk
En zeker nadat in 2010 mijn huwelijk ook nog op de klippen liep en op allerlei manieren het vloerkleedje langzaam onder me verdween, kon ik niet anders dan maar één conclusie trekken. Ik was niet alleen stuk, maar ik was broken beyond repair. Sinds 2002 had ik verdiepende en inzichtgevende opleidingen gedaan op het gebied van bewustzijn, psychotherapie en hypnose, mijn eigen praktijk opgestart en alles wat ik probeerde leek af te brokkelen. Ik had zo hard geprobeerd om mezelf te repareren, maar het was gewoon niet gelukt. Ik was een mislukt mens. A failure.
Andere geluiden
Ik hoorde mensen gedurende mijn leven wel eens zeggen hoe uniek ze mijn brein vonden. Maar ik zelf wist niet beter dan dat mijn brein gewoon mijn brein was. Normaal voor mij. Ik dacht nou eenmaal zo. Maar ook mijn oudste zoon begon op zijn 15e met het idee te spelen dat ik misschien Asperger (een vorm van Autisme) had. Hij is inmiddels Neurodivergentie-specialist en bijna afgestudeerd Klinisch Psycholoog. De kennis was dus al vroeg aanwezig 😉
Toch niet stuk?
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk dit aspect voor me is. Ik heb een poosje terug bijna vierduizend likes gekregen op Instagram, omdat ik dat zinnetje onder een Autisme-gerelateerde post had gezet (I thought I was broken…). Het is dus heel erg herkenbaar bij mensen (vrouwen) die zich ongediagnosticeerd een weg door het leven worstelen. Je kan gewoon niet anders dan aan het eind van de lijn als je alles hebt opgeteld en afgetrokken tot de conclusie komen dat je STUK BENT. Een fokking failure.
Eindelijk de diagnose
Begin 2022 kreeg ik van mijn eerste diagnosticus te horen dat ik ’te sociaal overkwam‘ en ‘ik het gewoon niet bij je voel‘ …. dat autisme. Ja dat snap ik ook wel. Ik heb mijn hele leven geprobeerd tussen de normalee mensen te passen. Nogal wiedes dat ik die auti-vibe niet heb. Het is denk ik dat waar elke quote unquote hoogfunctionerende Autist bang voor is. Dat je niet serieus wordt genomen en je Autisme niet wordt erkend. Gelukkig prikte De Autisme Specialist probleemloos door al mijn opgebouwde maskers, gedragjes en defences heen. Na een 15-Uur durend traject bij gespecialiseerde GGZ Psychologen lag hij zwart op wit voor mijn neus: Diagnose ASS en ADHD-c.
Burnout
Bij mij was het kwaad al geschied. De eerste burnout-symptomen begonnen eind 2019 bij mij. Uiteindelijk heb ik in de jaren die daarop volgden samen met managers, werkgevers, artsen, bedrijfsartsen en het UWV hemel en aarde bewogen om aan het werk te komen en blijven. Maar met een diagnose Hyperadrenergische POTS (een auto-immuunstoornis aan het zenuwstelsel die veel bij Autistische vrouwen voorkomt) er nog bij, moest ik bakzeil halen. De h-POTS is in remissie, maar steekt de kop op als ik te veel doe.
Leren doseren
Inmiddels ben ik dit jaar 9 jaar nuchter en leef een ascetisch leven van veel bewegen, weinig en koolhydraatarm eten, geen koffie en nicotine en vooral leren te doseren. Als ADHD’er is dat niet eenvoudig, maar wel absolute noodzaak!
En Tannie…. hoe gaat het nu dan?
Ja fokking goed joh! Thanks for asking hihi! Maar echt. Wat een bewogen jaren heb ik achter de rug. Omdat ik nu de ruimte heb en krijg om mijn rust thuis te pakken, kan ik de dingen doen die ik fijn vindt: een sociaal leven hebben binnen de grenzen van mijn beperkingen en daarnaast creatief zijn (De ADHD’er) en lekker nerden met webdevelopment en AI (De echte Autist dus). Ik kan eindelijk zeggen: het gaat goed! Ik ben in balans. En dat voelt zo fijn ❤️
Met ADHD en Autisme komen wat extra uitdagingen…
Die superpowers zal ik (in etappes) hiernaast via links en Informatievakjes uitleggen.
- Synesthesie (Vermenging van zintuigen)
- Alexithymie (Problemen met gevoelsidentificatie)
- A(u)DHD Paralysis en flow
- Auditieve informatieverwerkingsstoornis (Wel horen, maar niet meteen begrijpen)
- Prosopagnosia (Gezichtsblindheid)
- Stimmen (Zelfstimulerende, repetitieve gedragingen)
- Anxiety (Extreme stress, angst en onrust)
- PDA (Pathologisch vermijden van eisen)
- RSD (Ondraaglijke angst voor afwijzing)
- Etc 😉
Ook ben ik een website aan het creëren speciaal voor AuDHD’ers (en hun naasten en hulpverleners). Daar ben ik in staat om alle informatie wat meer gestructureerd aan te bieden.
Aanvullende informatie:
Vrouwen met Autisme en ADHD
Hoe autisme en ADHD zich anders uit bij vrouwen
Op deze informatieve pagina zal ik de nadruk leggen op vrouwen met Autisme en ADHD (en vooral de combinatiediagnose die we in de community AuDHD noemen: een officiële dubbele diagnose bestaat helaas nog niet). De manier waarop autisme en ADHD zich uiten, verschilt namelijk aanzienlijk tussen mannen en vrouwen. Deze verschillen liggen niet alleen in de symptomen zelf, maar ook in hoe ze worden waargenomen door de omgeving en hoe vrouwen leren omgaan met hun neurodivergentie. Dit verklaart waarom vrouwen vaak later worden gediagnosticeerd en waarom hun uitdagingen vaak onzichtbaar blijven. Een probleem waar ik ook mee te kampen heb gehad.
Vroege herkenning bij mannen
Bij mannen worden kenmerken van ADHD en autisme meestal sneller opepikt. ADHD uit zich bijvoorbeeld in zichtbare hyperactiviteit, impulsiviteit en storend gedrag in de klas. Autisme bij mannen wordt vaak herkend door duidelijk waarneembare interesses, moeite met sociale interacties en rigide gedragspatronen. Omdat deze kenmerken opvallend zijn, trekken ze sneller de aandacht van ouders, leerkrachten en zorgverleners.
Subtiele symptomen bij vrouwen
Bij vrouwen zijn de symptomen subtieler en meer naar binnen gericht. ADHD bij vrouwen wordt bijvoorbeeld gekenmerkt door dagdromen, interne onrust en moeite met het organiseren van gedachten en taken. Autisme bij vrouwen uit zich vaak in een sterk vermogen om sociale situaties te observeren en te kopiëren, waardoor ze zich beter kunnen aanpassen aan sociale verwachtingen. Ze leren hun anders-zijn te maskeren door sociaal wenselijk gedrag te imiteren, maar dit kost hen enorm veel energie.
Onzichtbare interesses en perfectionisme
Daarnaast hebben meisjes en vrouwen vaak interesses die als “normaal” worden gezien, zoals lezen, dieren of kunst, in tegenstelling tot de meer specifieke interesses die bij jongens met autisme vaak opvallen. Hierdoor blijven hun struggles vaak onzichtbaar. Vrouwen met ADHD of autisme hebben vaak een sterk ontwikkeld gevoel voor perfectionisme en een neiging tot overcompenseren, wat kan leiden tot burn-out en gevoelens van falen.
De rol van hormonen en sociale druk
Hormonen spelen ook een rol in de verschillen. Tijdens de puberteit verergeren hormonale schommelingen vaak de symptomen van ADHD en autisme, zoals stemmingswisselingen en overprikkeling. Dit is ook de periode waarin de eisen vanuit school en sociale kringen toenemen, wat de druk om te maskeren vergroot. Veel meisjes en vrouwen raken hierdoor overbelast, wat kan leiden tot uitval op school, frequente wisselingen van opleiding of werk en uiteindelijk een verhoogd risico op burn-out of depressie.
Waarom deze verschillen belangrijk zijn
Hoewel mannen en vrouwen met ADHD en autisme dezelfde neurodivergenties hebben, zijn de uitdagingen waarmee zij geconfronteerd worden vaak heel verschillend. Het begrijpen van deze verschillen is essentieel om ervoor te zorgen dat vrouwen de erkenning, ondersteuning en zorg krijgen die ze nodig hebben. Het is belangrijk om meer bewustzijn te creëren over hoe autisme en ADHD zich specifiek bij vrouwen uiten, zodat diagnoses eerder gesteld kunnen worden en vrouwen leren hun neurodivergentie te omarmen.
Late diagnose
Bij vrouwen wordt autisme en ADHD vaak pas op latere leeftijd vastgesteld. Dit komt niet doordat deze neurodivergenties minder voorkomen bij vrouwen, maar doordat de symptomen bij vrouwen anders tot uiting komen dan bij mannen. De huidige diagnostische criteria zijn gebaseerd op onderzoeken die voornamelijk op jongens en mannen zijn uitgevoerd, waardoor veel vrouwen over het hoofd worden gezien.
De oorzaken van late diagnoses bij vrouwen
Maskeren en camoufleren
Veel vrouwen met autisme en/of ADHD ontwikkelen al op jonge leeftijd strategieën om hun moeilijkheden te verbergen. Ze observeren en imiteren het gedrag van anderen om zich aan te passen aan sociale verwachtingen. Dit maskeren kost veel energie en kan ervoor zorgen dat hun struggles niet zichtbaar zijn voor de buitenwereld.
Verschillende symptomen
Symptomen van ADHD en autisme manifesteren zich vaak subtieler bij vrouwen. Bij ADHD hebben vrouwen vaker last van interne onrust (dagdromen, piekeren) dan van de opvallende hyperactiviteit die bij jongens vaak wordt geassocieerd met ADHD. Bij autisme zien we dat vrouwen beter kunnen “meebewegen” in sociale situaties, waardoor hun moeite met sociale interacties minder opvalt.
Genderstereotypen
Bij meisjes worden kenmerken zoals verlegenheid, perfectionisme of stil zijn vaak gezien als persoonlijkheidskenmerken in plaats van symptomen. Daarnaast wordt druk en impulsief gedrag bij jongens sneller als problematisch gezien dan bij meisjes.
Fouten in diagnostiek
Vrouwen met ADHD of autisme krijgen vaak eerst andere diagnoses, zoals angststoornissen, depressie of borderline, omdat de kern van hun problematiek niet direct wordt herkend.
De impact van een late diagnose
Zelfbeeld en zelfvertrouwen
Vrouwen zonder diagnose groeien vaak op met het idee dat ze “anders” of “minder” zijn, omdat ze zichzelf voortdurend vergelijken met neurotypische mensen. Ze voelen zich vaak “stuk” of denken dat ze gewoon niet goed genoeg hun best doen.
Psychische problemen
De combinatie van maskeren, niet begrepen worden, en het gevoel van falen leidt vaak tot bijkomende problemen zoals:
- Chronische stress of burn-out.
- Angst- en stemmingsstoornissen.
- Een verhoogd risico op verslaving door zelfmedicatie (bijvoorbeeld met alcohol, nicotine, of suiker).
Problemen in relaties en werk
Zonder diagnose begrijpen vrouwen vaak niet waarom sociale relaties of werk zo overweldigend zijn. Dit kan leiden tot conflicten, isolatie, en een gevoel van onvermogen.
Fysieke klachten
De constante druk om te maskeren en te presteren kan leiden tot lichamelijke klachten, zoals uitputting, spanningshoofdpijn, of zelfs aandoeningen zoals POTS.
De kracht van een diagnose
Een diagnose (op latere leeftijd) kan levensveranderend zijn. Het biedt niet alleen inzicht en erkenning, maar geeft ook de mogelijkheid om passende ondersteuning en aanpassingen te zoeken. Veel vrouwen voelen na een diagnose een enorme opluchting: eindelijk begrijpen ze waarom ze hun hele leven hebben geworsteld en kunnen ze beginnen met het opbouwen van een leven dat beter aansluit bij wie ze werkelijk zijn.
Door bewustwording te creëren over de unieke uitdagingen van vrouwen met ADHD en autisme, kunnen we ervoor zorgen dat ze (we!) eerder de hulp en erkenning krijgen die we verdienen. Want niemand zou het gevoel moeten hebben dat ze “stuk” zijn, terwijl we simpelweg anders zijn. ❤️
Middelbare Schoolperiode
Vrouwen met ongediagnosticeerd autisme en/of ADHD ervaren vaak aanzienlijke uitdagingen tijdens hun middelbare schoolperiode. De overgang van basisschool naar de middelbare school brengt nieuwe structuren, hogere verwachtingen en complexe sociale dynamieken met zich mee, wat voor ‘normale kids’ al belastend is, maar voor deze groep helemaal.
Verhoogde Complexiteit en Veranderingen
De middelbare school introduceert een omgeving met frequente leswisselingen, diverse docenten en een toename van vakken en huiswerk. Voor meisjes met autisme en/of ADHD kan dit leiden tot overprikkeling door de constante stroom van nieuwe indrukken en veranderingen. Dit kan enorm overweldigend zijn, resulterend in stress en angst. Daarnaast zien we organisatieproblemen met het plannen en structureren van huiswerk en projecten bijvoorbeeld. Dit wordt bemoeilijkt door executieve functiestoornissen, die vaak voorkomen bij ADHD en autisme. En ten slotte de sociale moeilijkheden, want het navigeren door complexe sociale interacties en groepsdynamieken kan leiden tot (gevoelens van) isolatie of buitensluiting.
Impact van Hormoonveranderingen
Tijdens de puberteit ondergaan meisjes hormonale veranderingen die symptomen van autisme en ADHD kunnen verergeren. Dit kan resulteren in stemmingswisselingen, verhoogde emotionele gevoeligheid en een verminderd vermogen om met stress om te gaan.
Gevolgen voor Schoolprestaties
Deze uitdagingen kunnen leiden tot verminderde Schoolprestaties (concentratieproblemen en overprikkeling make het veel lastiger om op hun intelligentieniveau te blijven presteren. Je ziet dan vaak schoolwisselingen of niveauverlaging: Om de druk te verminderen, stappen sommigen over naar een niveau of scholen met lagere verwachtingen, wat niet altijd aansluit bij hun intellectuele capaciteiten. Tot slot zie je een enorm verhoogd verzuim of totale uitval: In ernstige gevallen kan de stress leiden tot frequent schoolverzuim of zelfs volledige uitval. In Nederland zijn er naar schatting 15.000 thuiszitters, waarvan een aanzienlijk deel jongeren met autisme en/of ADHD betreft.
Statistische Inzichten
Hoewel specifieke statistieken over schooluitval bij meisjes met ongediagnosticeerde autisme en ADHD beperkt zijn, tonen studies aan dat leerlingen met deze neurodivergenties vaker vastlopen in het reguliere onderwijs. Ze ervaren moeilijkheden door de wisseling van lokalen, drukke schoolgangen en elk lesuur een andere docent.
Masking
Masking is een vaak voorkomend verschijnsel bij vrouwen met ADHD en/of autisme. Het is het bewust of onbewust aanpassen van gedrag of het verbergen van symptomen om te voldoen aan sociale verwachtingen. Vrouwen met neurodivergentie leren vaak al op jonge leeftijd hoe ze hun gedrag moeten aanpassen om niet op te vallen, bijvoorbeeld door zich sociaal wenselijk te gedragen, emoties te onderdrukken of zich sterk te focussen op hoe ze overkomen in gezelschap. Dit proces is hartstikke vermoeiend en kan op de lange termijn leiden tot emotionele en fysieke uitputting en zelfs tot (Autistische/ ADHD) burn-out.
Wat is masking?
Masking uit zich op verschillende manieren. Vrouwen kunnen bijvoorbeeld lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen aanpassen door te glimlachen terwijl ze zich niet op hun gemak voelen, of oogcontact forceren, terwijl dat als onnatuurlijk aanvoelt. Sommigen imiteren sociale interacties door gesprekspatronen en gedrag van anderen over te nemen, of analyseren voortdurend wat sociaal gepast is. Daarnaast onderdrukken ze vaak de drang om te bewegen of reageren ze niet op overprikkeling, zoals storende geluiden of fel licht, omdat ze bang zijn om als anders te worden gezien.
Waarom maskeren vrouwen meer dan mannen?
Vrouwen maskeren vaker dan mannen vanwege verschillende sociale en biologische factoren. Ze voelen zich vaak sterker gedwongen om te voldoen aan maatschappelijke verwachtingen die hen voorschrijven sociaal vaardig, empathisch en bescheiden te zijn. Dit leidt tot een grotere behoefte om ‘sociaal afwijkend gedrag’ te camoufleren. Symptomen van ADHD en autisme bij vrouwen zijn bovendien vaak subtieler. Waar hyperactiviteit bij jongens sneller wordt herkend, worden problemen zoals interne onrust of dagdromen bij meisjes vaak afgedaan als verlegenheid of dromerigheid. Tot slot hebben vrouwen vaak geleerd om gedrag te kopiëren van anderen om sociaal geaccepteerd te worden, waardoor ze zich verder aanpassen aan verwachtingen die niet bij hen passen.
De gevolgen van masking
Hoewel masking vrouwen tijdelijk helpt om zich aan te passen aan een neurotypische wereld, brengt het op de lange termijn veel nadelen met zich mee. Het kost enorm veel energie om voortdurend te maskeren, wat kan leiden tot chronische stress en uitputting. Veel vrouwen raken uiteindelijk opgebrand omdat ze constant hun eigen behoeften en grenzen negeren. Door dit patroon kunnen ze het contact met hun eigen gevoelens en identiteit verliezen, wat een negatief effect heeft op hun zelfbeeld. Daarnaast zorgt masking er vaak voor dat symptomen niet worden herkend, waardoor diagnoses pas laat worden gesteld. Artsen, docenten en zelfs familieleden kunnen het idee krijgen dat deze vrouwen geen problemen ervaren, terwijl ze intern volledig overbelast zijn.
De weg naar authentiek zijn
Het pad naar authentieker leven begint met bewustwording en het leren omarmen van neurodivergentie. Het erkennen van masking als een overlevingsmechanisme is daarbij een belangrijke eerste stap. Masking helpt ons te navigeren in een wereld die niet (altijd) begripvol is voor neurodivergente mensen, maar het continu volhouden ervan is niet zonder gevolgen.
Hoewel het streven naar meer authenticiteit prachtig is, is het belangrijk om in te zien dat de neurotypische wereld nog niet klaar is voor neurodivergente mensen die hun maskers afzetten. Het stigma rondom “afwijkend gedrag” blijft groot en zorgt er vaak voor er een onveilig gevoel is in sociale omgevingen. Masking is daarom niet alleen een strategie, maar een bijna letterlijk overlevingsmechanisme in een maatschappij die nog weinig ruimte biedt voor verschillen in neurotype.
Toch is het bewandelen van dit pad de moeite waard. Het omarmen van je neurodivergentie kan leiden tot meer zelfacceptatie, minder interne strijd en het vinden van mensen en omgevingen waar je je veilig voelt om jezelf te zijn. Deze reis vraagt moed en geduld, niet alleen onszelf, maar ook van de wereld om ons heen. Het is daarom essentieel dat we als samenleving blijven werken aan meer begrip, steun en ruimte voor diversiteit, zodat het op een dag veiliger wordt om de maskers af te zetten en daadwerkelijk ons eigen authentieke zelf te zijn.
Verslaving als zelfmedicatie
Verslaving bij vrouwen met AuDHD: Zelfmedicatie voor een overbelast brein
Vrouwen met zowel autisme als ADHD (AuDHD) hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van verslavingen, zoals alcohol, drugs, nicotine of zelfs gedragsverslavingen zoals shoppen of eten. Deze verslavingen zijn vaak een vorm van zelfmedicatie: een poging om de chaos in hun hoofd te beheersen of de prikkelverwerking draaglijker te maken.
De rol van dopamine
Dopamine speelt een cruciale rol in het beloningssysteem van de hersenen en is vaak in dysbalans bij mensen met ADHD. Voor vrouwen met AuDHD is het tekort aan dopamine echter dubbel problematisch. Het veroorzaakt niet alleen concentratieproblemen en hyperactiviteit, maar versterkt ook gevoelens van verveling, onrust en overweldiging. Door het gebruik van verslavende middelen of gedrag proberen ze tijdelijk een gevoel van controle of kalmte te bereiken.
Waarom vrouwen met AuDHD extra kwetsbaar zijn
Het leven met zowel autisme als ADHD brengt unieke uitdagingen met zich mee. Veel vrouwen voelen zich chronisch overprikkeld door hun omgeving en hebben moeite met het reguleren van emoties. Daarnaast draagt het constante maskeren bij aan een gevoel van uitputting en vervreemding. Dit alles kan leiden tot een verhoogde behoefte aan ontsnapping, wat het risico op verslaving vergroot.
De gevaren van onopgemerkte verslavingen
Omdat vrouwen met AuDHD vaak meesters zijn in het maskeren van hun innerlijke strijd, blijven hun verslavingen lang onopgemerkt. Ze blijven vaak functioneren op het eerste gezicht, terwijl hun geestelijke en lichamelijke gezondheid steeds verder achteruitgaat. Dit leidt niet alleen tot isolatie, maar maakt ook de toegang tot hulpverlening moeilijker.
Een pad naar herstel
Herstel begint bij het erkennen dat verslaving een copingmechanisme is en geen teken van falen. Voor vrouwen met AuDHD is het belangrijk om alternatieve manieren te vinden om met stress en prikkelverwerking om te gaan. Ondersteuning van een therapeut of coach die gespecialiseerd is in neurodivergentie kan helpen om gezonde strategieën te ontwikkelen. Daarnaast is het essentieel om de onderliggende oorzaken van de verslaving, zoals emotionele overbelasting en dopamine-tekorten, aan te pakken.
Door meer bewustzijn te creëren over de relatie tussen AuDHD en verslaving, kunnen vrouwen de hulp en erkenning krijgen die ze nodig hebben om zichzelf te bevrijden van schadelijke patronen. Het is mogelijk om een leven op te bouwen waarin zelfmedicatie niet langer nodig is en waarin ze hun unieke kracht kunnen omarmen.
Moederschap en Neurodivergentie
Informatie volgt….
Auti-ADHD Burnout
Informatie volgt….
Misdiagnoses
Informatie volgt….
Zelftest Autisme
Informatie volgt….
Neurodivergentie & Neurodiversiteit
Neurotype, Neurotypisch, Neurodivergent, Neurodivers:
De vier begrippen die regelmatig door elkaar worden gegooid
Vaak (echt heel erg vaak) lees ik dat deze vier termen verkeerd worden gebruikt. Zelfs binnen onze eigen community (Autisme, ADHD, etc) zie ik dat Neurotype en Neurotypisch en Neurodivergent en Neurodiversiteit door elkaar worden gehaald. Dit wel een beetje een doorn in mijn Autistische oog. Te meer, omdat ik het belangrijk vind dat er letterlijk meer begrip komt voor de werking van ons brein, de verschillende manieren waarom informatie- en prikkelverwerking plaats vindt in ons brein en hoe we gebruik kunnen maken van onze verschillen.
1. Wat is een Neurotype?
Een Neurotype is simpelweg het type brein dat we als mens hebben. Eigenlijk net zoals we een bloedgroep hebben, hebben we ook een Neurotype. Het beschrijft de manier waarop ons brein informatie en prikkels verwerkt, denkt en functioneert.
Dat betekent dus simpelweg dat iedereen een eigen Neurotype heeft. Of je nu Autistisch bent, ADHD hebt, een ‘regulier’ functionerend brein hebt, hoogsensitief bent, of misschien last hebt van angst of trauma—het zijn allemaal variaties binnen het menselijk brein.
💡 Denk aan een neurotype als een ‘breinprofiel’. Net zoals er verschillende persoonlijkheden zijn, zijn er ook verschillende soorten breinen.
2. Wat betekent dan Neurotypisch?
En hier begint meestal meteen de verwarring! Neurotypisch betekent niet ons Neurotype….dus dat we ‘een bepaald soort brein’ hebben, zoals hierboven beschreven. Neurotypisch betekent dat je valt binnen de neurologische norm van de maatschappij.
Een Neurotypisch persoon heeft een brein dat overeenkomt met de cognitieve en sociale verwachtingen van de samenleving. Informatie (en prikkels) wordt op een manier verwerkt die als ‘standaard’ wordt gezien, waardoor er minder of geen aanpassingen gemaakt hoeven te worden, omdat de wereld voor hen is ingericht en uitgerust.
Voorbeeld: Iemand die geen moeite heeft met sociale signalen, flexibel kan omgaan met veranderingen, geen sensorische overprikkeling ervaart en zich makkelijk aan structuren en verwachtingen aanpast, wordt Neurotypisch genoemd.
💡 Neurotypisch betekent niet per definitie ‘vrij van mentale problemen’! Een Neurotypisch persoon kan bijvoorbeeld wél last hebben van angststoornissen, depressie of trauma. Maar dat maakt hen niet per definitie Neurodivergent.
3. En wat houdt Neurodivergent in?
Hier komt de tegenhanger van Neurotypisch: Neurodivergent. Dit betekent dat je een Neurotype hebt dat afwijkt van de neurologische norm. Je brein werkt op een fundamenteel andere manier dan de standaardverwachtingen van onze hedendaagse maatschappij.
Neurodivergent zijn omvat bijvoorbeeld:
✔ Autisme
✔ ADHD
✔ AuDHD (combinatie van autisme en ADHD)
✔ Hoogbegaafdheid
✔ Dyslexie en Dyscalculie
✔ Tourette
✔ Andere aangeboren neurologische verschillen
💡 Een Neurodivergent brein functioneert anders en verwerkt informatie en prikkels op een manier, die ervoor zorgt dat de omgeving soms overweldigend, verwarrend of beperkend kan zijn/ worden ervaren.
POV: Neurodivergent zijn is GEEN stoornis. Het is een variatie op hoe een brein functioneert, net zoals linkshandig zijn een variatie is. De maatschappij heeft echter systemen gebouwd die grotendeels alleen aansluiten bij Neurotypische mensen, waardoor Neurodivergente mensen vaak worstelen met ‘passen binnen het systeem’.
Mooi voorbeeld is dan bijvoorbeeld hoe het voor linkshandigen lastig is om een schaar te hanteren, omdat deze gemaakt zijn voor rechtshandigen. Zo is onze maatschappij (schoolsystemen, werk en werkplekken, etc) gebouwd voor de Neurotypische mens.
4. Wat betekent Neurodivers? (En hoe verschilt het van Neurodivergent?)
Neurodiversiteit is het concept dat verschillende Neurotypes een natuurlijke en waardevolle variatie zijn binnen de mensheid.
In plaats van Neurodivergentie als een afwijking of een stoornis te zien, erkent Neurodiversiteit dat verschillende breinen bestaan en dat deze diversiteit juist waardevol is. Een mooie vergelijking in deze zin vind ik een belangrijke gebeurtenis die in 1973, mijn geboortejaar, plaats vond. Er kwam een nieuwe editie uit van het Pyschiatrisch Handboek (de DSM) waarin homoseksualiteit niet meer als ziekte/ stoornis (homofilie), maar als seksuele diversiteit gezien werd. Bizar idee, toch? Dat een normale diversiteit als homoseksualiteit toen als stoornis gezien werd? Hopelijk gaat dit ook gebeuren voor onze Neurotypes. Dat we erkennen dat we allemaal neurodivers zijn en onze diversiteiten gevierd mogen worden, in plaats van als stoornis worden omschreven in Psychiatrische Handboeken.
💡 Een Neurodiverse groep = een groep met verschillende Neurotypes.
Bijvoorbeeld, als je een groep hebt waarin zowel autistische, ADHD’ers als Neurotypische mensen zitten, dan is dat een Neurodiverse groep.
💡 Maar: Een individu kan niet ‘Neurodivers zijn’, een groep wel! Je bent Neurotypisch of Neurodivergent, maar niet Neurodivers. De term ‘Neurodivers’ verwijst namelijk naar de diversiteit tussen verschillende breinen.
Samenvattend betekenen deze vier termen: |
|
Neurotype: | Het soort brein dat je hebt (iedereen heeft een Neurotype). |
Neurotypisch: | Mensen wiens brein binnen de neurologische norm valt. |
Neurodivergent: | Mensen wiens brein afwijkt van de norm (zoals autisme, ADHD, dyslexie). |
Neurodivers: | Het concept dat verschillende Neurotypes bestaan en waardevol zijn. |
Waarom is het belangrijk om dit te begrijpen?
Omdat deze termen vaak verkeerd worden gebruikt, wat kan leiden tot misverstanden. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat ‘Neurotypisch’ betekent ‘geen mentale problemen hebben’ (wat niet klopt), of dat ‘Neurodivers’ betekent ‘een individu met een ander brein’ (terwijl het juist gaat over de diversiteit tussen verschillende neurotypes).
Door deze begrippen uit te leggen en helder te krijgen, kunnen we Neurodivergente mensen (zoals ikzelf) beter begrijpen, ondersteunen en erkennen als volwaardige, waardevolle individuen—zonder ‘ons’ te labelen als ‘afwijkend’ of ‘defect’.
Neurodivergentie is geen tekortkoming. Het is een andere manier van zijn. En dat mag gevierd worden.
